shadow

Italien tager deres fødevarer meget seriøst og håndhæver konceptet Made In Italy, det betyder også at der er konsekvenser for dem der producerer og/eller sælger fødevarer som betegner sig som italienske, men som ikke lever op til kravene.

Det har supermarkedskæden Lidl for nylig mærket, da de blev idømt en bøde på 550.000 euro (ca. 4,1 mio kr) af Italiens Antitrust forening, skriver det italienske forbrugermagasin Consumatrici.it – svarende til det danske varemærkebeskyttelse. Bøden blev givet fordi det blev konstateret, at den olivenolie Primadonna som blev solgt i Lidl’s butikker ikke levede op til kravene for at kunne kalde sig olivenolie extra vergine. Der er meget strenge krav til kvaliteten og fremgangsmåden for at kunne betegne en olivenolie som extravergine, det er samtidig en forholdsvis kostbar fremstillingsproces.

Det var ikke kun Lidl som måtte til pengepungen for falsk markedsføring, også en spansk forhandler blev pålagt bøder for at have markedsført olivenolier af kendte italienske mærker som Bertolli, Carapelli mv. som værende extravergine.

Der i Italien stor fokus på netop oliveolie extravergine, fordi italienske fødevare er blevet utroligt populære i udlandet og derved også mål for forfalskning og kopiering.Dette har medført, at myndighederne i Italien i 2015 iværksatte en undersøgelse som skal afklare og finde producenter samt forhandlere som fusker med mærkningen af olivenolie extra vergine for at kunne sælge det eksklusive brand.

Som forbrugere har vi ingen chance for at gennemskue om en olivenolie virkelig er extravergine, førend at vi har købt den og kan smage forskel.

Olivenolie på flasker

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*