shadow

Pendlere i Rom har igennem de seneste mange uger måtte væbne sig med en meget stor portion tålmodighed, når de har skulle med bus eller metro til arbejde. Busserne samt især tog og metro kører meget uregelmæssigt og med store forsinkelser, med det resultat at byens indbyggere skal bruge væsentlig længere tid på at komme til og fra arbejde. For mange af byens indbyggere er de helt afhængige af de offentlige transportmidler, fordi der i myldretiden er så meget trafik i Rom at det simpelthen ikke kan komme frem i bil.

I forbindelse med at trafikselskabet ATAC i starten af juli, indførte strengere regler for deres chauffører med hensyn til registrering af arbejdstid, står problemerne nu i kø for de mange pendlere. Siden 1. juli har busser og tog været forsinkede, eller for den sags skyld aldrig dukket op og ifølge flere af chaufførerne så skyldes de mange problemer manglende vedligeholdelse af busser og tog, hvorved busser holder stille indtil der er skaffet nye reservedele. Dertil kommer at mange af chaufførerne ikke dukker op til deres fastlagte vagter og der er ikke mandskab nok til at erstatte de fraværende chauffører.

Derudover er det også et tilbagevendende problem at mange af chaufførerne har fået for vane at melde sig syge eller strejke om fredagen, for ganske enkelt at opnå en forlænget weekend på 3 dage. Uens arbejdsforhold blandt andet i forhold til de ansattes kontrakter, er også en stor del af problemet. Mange firmaer ansætter folk på midlertidige kontrakter, fordi det er billigere og nemmere. De personer som er ansat på en fast kontrakt, er nemlig meget svære at fyre hvis der opstår problemer. Hvilket de mange chauffører hos ATAC som netop er ansat med fast kontrakt, udemærket er klar over. Det er da også dem som har et stort sygefravær, mange strejkedage samt holder lange ferier udover de tildelte 10 dage. De ansatte på midlertidige kontrakter derimod, er dem som får sparket hvis de ikke dukker op til tiden mv.

De dårlige forhold er tilsyneladende ikke noget nyt, og firmaet ATAC står også overfor en forestående konkurs hvis der ikke snart sker noget. Myndighederne i Rom har oplyst, at senest pr. 30. september 2015 vil regionen Lazio overføre 301 mio. euro til Roms kommune, penge som skal bruge stil at rette op på de seneste års manglende vedligeholdelse af de offentlige transportmidler i byen.

Et af de seneste tilfælde, opstod fornylig hvor et metrotog kørte afsted med en åben dør – noget som bare ikke må finde sted. På trods af passagerernes forgæves forsøg på at hive i nødbremsen, forblev dørene åbne frem til ankomsten på næste station. Episoden blev efterfølgende hurtigt delt på de sociale medier.