Infrastruktur

San Giorgio-broen i Genova

Genova har d. 3. august 2020 fået en ny bro – den nye bro er blevet døbt Genova San Giorgio bro. Broen er bygget på det sted hvor den tidligere Morandi-bro styrtede sammen d. 14. august 2018. En bro som ifølge Italiens premierminister Giuseppe Conte er et symbol for håb og at landet nu er klar til at komme videre. Men som for de mange efterladte til ofrene for den tidligere bros kollaps, ses som et tegn på at glemme eller gå udenom den store sorg som de fortsat føler her blot 2 år efter. Af samme årsag valgte de efterladte at takke nej til en invitation om at deltage i indvielsen af den nye bro.

En bro som er bygget på tabet af 43 menneskeliv, mennesker som kunne være i live i dag hvis myndighederne havde ført tilstrækkeligt opsyn og vedligeholdelse af Morandi-broen.

Den nye bro er opført lige på det sted hvor den oprindelige Morandi-bro fra 1961 stod. Broen var en central del af infrastrukturen i Genova, for handelsruter til og fra Frankrig, og ikke mindst betydningsfuld for trafikken til byens vigtige havn. Opført som en motorvejsbro der forbandt den nordlige og sydlige bydel, bygget henover byens store godsbane-terræn. Derudover udgjorde den en nem og hurtig adgangsvej for byens indbyggere, samt for de mange turister med kurs mod havet.
Opførelsen af broen er sket på rekordtid, samt i form af et joint venture – PERGENOVA S.C.p.A. mellem 2 store virksomheder – WeBuild og Fincantieri Infrastructure, som her er gået sammen om at skabe en ny bro og monument til Genova.

Fakta om den nye bro

1067 meter i længde
Byggeriet startede d. 25. juni 2019
Broen indviet d. 3. august 2020
18 pyloner holder broens længde
500 personer har arbejdet 24 timer i døgnet
Indeholder solpaneler til at sørge for elektricitet
Indeholder 17.000 tons stål
Pris på 202 mio. euro

Vis mere

Andre indlæg

Back to top button