Mad & VinSidste nyt

Begrænsning i mængden af Chianti Classico på markedet

chianti classicoChianti Classico konsortiet, som består af vinproducenter har besluttet at sætte færre flasker Chianti Classico på markedet, for at stabilisere priserne.

Lignende tiltag er for nylig blevet iværksat af andre kendte vinproducenter, herunder Champagne-producenterne i Frankrig.

Priserne for topklasse og kendte vine har været faldende som følge af nedgang i efterspørgslen, i kølvandet på den eksisterende finanskrise.

“Den økonomiske nedtur, samt en stærk euro overfor dollaren, har skadet os og tvinger os nu til at tage andre metoder i brug for at modvirke faldet i priserne”, forklare chefen for Chianti Classico konsortiet Marco Pallanti.

“Vi er heldige idet vi har kunnet producere fremragende årgange indenfor de seneste 5 år, og alt tyder på at dette år  vil blive lige sådan”, tilføjer han.

“På grundlag af dette har vi besluttet, ikke at begrænse produktionen men at lægge mere vin på lager for fremtiden og derved sætte en mindre mængde vin til rådighed på markedet” siger Pallanti.

Chianti Classico konsortiet har besluttet, at opsætte en begrænsning af vin som bliver hældt på flaske i en 2-årig periode.

Chianti Classico er kendetegnet for den kendte Toscanske blandingsvin, og kan udelukkende produceres i det 7.000 hektar store område mellem Firenze og Siena.

I 2005, blev de to førende organisationer for produktion af  kvalitets Chianti Classico – Vino Chianti Classico og Marchio Storico-Gallo Nero lagt sammen, i ét samlet konsortium for at kunne forbedre produktion, promovering samt beskytte deres produkt.

Det nye konsortium, kaldes Gallo Nero (Den sorte hane), og kontrollerer produktionen af den kvalitets klassificerede vin i Chianti-området.

Da det nye konsortium opstod, blev det besluttet at alle flasker ægte Chianti Classico skulle bære Gallo Nero’s varemærke, som fik et redesign for at modernisere det originale logo med hanen fra 1924, dengang det første konsortium blev dannet.

Det nye varemærke, bærer stadig årstallet 1716 som var det år storhertugen af Toscana, Cosimo III etablerede grænserne for Chianti-området, det var første gang i historien at der blev defineret et specifik vindyrknings-område.

Med den nye sammenslutning, vendte man faktisk tilbage til den situation man havde haft før 1987, hvor man af tekniske og juridiske årsager blev nødt til at opdele det oprindelige Chianti Classico konsortium i to dele, hvor Marchio Storico havde ansvar for promovering og marketing og den anden del varetog produktion.

Chianti Classico Gallo Nero konsortiet tæller idag 600 vinproducenter som medlemmer, og har en årlig estimeret omsætning på 500 mio. euro og en gennemsnitlig produktion på 260.000 hektoliter, svarende til 35 mio. flasker vin.

[ad#Google Adsense 468×60]

Vis mere

Andre indlæg

Back to top button